Mat som ger energi

Home / Blogg / Mat som ger energi

Det finns en anledning till att många har kl 3-fika på jobbet.

Oftast är det runt den tiden som ögonen börjar gå i kors av trötthet och det verkar som en omöjlighet att hålla upp huvudet. Därför kommer här lite tips på livsmedel som kan hjälpa till att hålla energin uppe:

-Mandel: Bra källa till E-vitamin, men också till magnesium som är betydande för kroppens energiproduktion.
Chiafrön: Protein, fibrer, omega 3, järn, magnesium, kalcium…det finns många anledningar till att inkludera detta superfrö i den vardagliga kosten.
-Melon: För att hålla energin uppe behöver vi vätska, perfekt då med en härligt saftig melon. 
-Ägg: Enkelt och mättande. Rik både på protein, men också B-vitaminer som behövs för att omvandla maten till energi.
-Avokado: Nyttiga fettsyror som mättar och en bra källa till magnesium. Bonus för krämigheten, mums!
-Bär: I alla färger och former, bär är lätta att älska. De är ett perfekt substitut när sötsuget kommer (vilket det ofta gör framåt eftermiddagen). Rika på antioxidanter och fibrer!

Varför inte slå ihop chiafrön, mandel (mandelmjölk) och bär till en chiapudding, och få ett perfekt mellanmål!

Källa: https://www.vitamix.com/7-energy-boosting-foods-to-get-you-through-the-day?referer_st=energy&sc=site

 

 

Related Posts